Carladez en Aveyron

Distance: 14.4 km
Positive Elevation: 645 m
Time: 2h45

A pearl embedded at the bottom of a fjord!

The Presqu’île is a must see in the area, one of the emblematic natural sites in Aveyron. Romantic and picturesque, this island of greenery houses a splendid chapel. Though the presqu’île is the keystone of the ride, discovering the panorama over the fjord with the narrows arms of the Lake of Sarrans is another treat. The return journey by the banks of Brezons ends in a good climb to Thérondels.

Points d’intérêts :

– La Presqu’île de Laussac and Laussac: village,  chapelle (altarpiece, relic of Saint-Gausbert), cross,  meadow giving onto an easy access to the beach. Swimming at the lake of Sarrans (supervised in summer).
– The lake – the eighth largest in France – is 35 km long, can hold up to 300 million cubic meters and is 876 hectares wide., it is nestled between Monts du Cantal and the plateau of Aubrac. The hydroelectric dam was opened in 1934  (height 205m, width 225m), and is the keystone of a complex network of hydroelectric plants (output is worth the consumption of 112,000 inhabitants) see www.lacdesarrans.fr
– The village of Thérondels  is perched on the plateau at about 1000m of height, nice houses in the spirit of middle range mountains, Romanesque church (XIth c.) with wooden Christ.
– Dairy factory ; making of « Thérondels », controlled designation cheese (AOC) and aligot…05 65 66 02 88

Waypoints (in French only)

• 01Depuis la mairie de Thérondels, rejoindre la place des Tilleuls puis la D18 en direction de Brommat sur 600m (route bordée de Tilleuls)
  • 02Au premier croisement, laisser à droite les sentiers de randonnée de « l’imaginaire » et « le paysan créa la prairie » et prendre à gauche direction sud sur un petit chemin sur environ 2kms qui rejoint la D139.
  • 03La traverser pour prendre un chemin qui retrouve un peu plus loin cette route menant au hameau de Jou
  • 04Dans le hameau, quitter la route au niveau du travail du maréchal ferrant pour prendre à gauche un chemin qui débouche sur la D98.
  • 05La traverser (point de vue sur la retenue du barrage de Sarrans et sa presqu’île) et couper le virage. On retrouve à nouveau la route et couper à nouveau le virage par un chemin très pentu et une descente raide.
  • 06On débouche à nouveau sur la D98. La prendre en descendant pour rejoindre et faire le tour de la presqu’île de Laussac.
  • 07Revenir à la D537 côté parking, la traverser et suivre un chemin au-dessus et parallèle à cette route jusqu’au pont de la Devèze.
  • 08Ne pas le franchir mais prendre à gauche une piste forestière montant sur le plateau et arrivant près du hameau de Banes (environ 5 kms)
  • 09Juste avant d’arriver à la route menant à Banes, bifurquer à gauche pour la rejoindre.
  • 10La traverser et s’engager à droite sur un chemin pavé sur 100m qui coupe un virage puis tourner à gauche sur le chemin qui rejoint Thérondels. Passer la croix du Couderc et gagner à droite le centre du village

Elevation

Where to get advice and information?

At the Tourist Information Office
All the route guidelines are available in print at the Tourist Information Office, free of charge except the guidelines for foot walks..
12, Grand'Rue
12600 Mur-de-Barrez
Tél. : 05 65 66 10 16

Embark the guidebook with you!

Download the GPX file Le topo en PDF

New feature! Available on your smartphone or tablet.

Get all the info on hikes in Carladez on the free app Cirkwi, available on the AppStore and GooglePlay. You can download one or more guidelines prior to your trip and then use them while walking or riding even if there is no Internet connection.

Where to equip, repair and wash your mountainbike?