Carladez en Aveyron

Distance: 20.3 km
Positive Elevation: 898 m
Time: 3h20

A must -do reserved to the most athletic

You are warned: this route is difficult, mainly because of the long and demanding climb from the shores of the Truyère to Bars. For the rest, it is a contrasted route with surprises, splendid panoramas over the gorges of the Truyère and the Castle of Valon – it would be a pity not to visit it. Past the hamlet of Prat, the gentle route along the Truyère on the Camin d’Olt will be easy until you get to the daunting climb to the plateau.

Points of interest

A remarkable site: Le Château de Valon and its village, about 10 minutes from Mur de Barrez in the Gorges of the Truyère is open in season. Come and enjoy and pleasant moment, a trip to the past, amplified in joy and laughter because of the costumes at your disposal in the wide wardrobes of the gallery. Renovations were done: the chapel, the dungeon houses three nice superposed rooms  revealed by a striking XIVth c. staircase leading to the 25-meter high terrace where the view onto the gorges is breathtaking.

Download the route directions

Waypoints (in French only)

• 01Départ de la place de l’église de Lacroix-Barrez. Traverser la D904 et partir tout droit sur la route de Fraysse. 250 m plus loin, au niveau d’une croix en pierre sur la gauche, prendre le chemin qui part sur la droite entre une ruine et une grange en bord de route. Le début de l’itinéraire est commun avec un sentier de l’imaginaire. Le chemin se faufile le long de murets pour rejoindre la route de Biarsses Hautes.
  • 02Prendre à gauche et rejoindre Fraysse et son église. Passer devant celle-ci puis le cimetière puis emprunter la piste de droite en direction du belvédère. Possibilité de rejoindre le belvédère tout proche.Suivre le balisage de la PR jaune et à la patte d’oie suivante, poursuivre sur la piste du milieu. Environ 100 m. plus haut, à la prochaine fourche, continuer à droite en direction du pylône de télécommunication et cheminer en balcon au-dessus de la Truyère jusqu’à une intersection en T.
  • 03Tourner à gauche et descendre jusqu’à rejoindre une petite route à la Grange de Barre, dans une épingle à cheveux. Prendre à droite et remonter cette route sur environ 300 m jusqu’à rejoindre le départ d’un chemin carrossable en contrebas sur la gauche. Celui-ci rejoint un peu plus bas le chemin qui descend de la Grange de Barre. Reprendre à droite pour rejoindre le village de Valon. Avant de rejoindre le château pour une éventuelle visite, repérer dans le haut du village la petite route qui part sur la gauche en direction du Prat (GR).
  • 04Prendre la petite route jusqu’au Prat et continuer sur le chemin qui descend très progressivement le long de la rivière lorsque la route s’arrête. Plus loin, ce chemin devient une piste que l’on quitte juste avant qu’elle ne rejoigne la Bromme.
  • 05Remonter alors sur le chemin qui repart en amont vers l’arrière et le suivre sans discontinuer jusqu’à atteindre Bars au terme d’une longue ascension.
  • 06A Bars, prendre tout d’abord à droite pour entrer dans le village, passer devant l’église et, à la fourche des routes, prendre à gauche vers Bars-Bas et rentrer directement sur Lacroix-Barrez

Elevation

Where to get advice and information?

At the Tourist Information Office
All the route guidelines are available in print at the Tourist Information Office, free of charge except the guidelines for foot walks..
12, Grand'Rue
12600 Mur-de-Barrez
Tél. : 05 65 66 10 16

Embark the guidebook with you!

Download the GPX file Le topo en PDF

New feature! Available on your smartphone or tablet.

Get all the info on hikes in Carladez on the free app Cirkwi, available on the AppStore and GooglePlay. You can download one or more guidelines prior to your trip and then use them while walking or riding even if there is no Internet connection.

Where to equip, repair and wash your mountainbike?