Carladez en Aveyron

Distance: 15.5 km
Positive Elevation: 310 m
Time: 4h45

Starting from the village of Thérondels, very close to Monts du Cantal, this hike is an easy way to discover the wild gorges of the Truyère and the reservoir of Sarrans. Vistas are breath-taking.

Road markings : yellow + signs
Departure : City hall of Thérondels

Points of interest :

• Vistas on the reservoir in Sarrans.
  • The Presqu’île de Laussac :  village,  chapelle (altarpiece, relic of Saint-Gausbert), cross,  meadow giving onto an easy access to the beach. Swimming at the lake of Sarrans (supervised in summer).
  • Thérondels : Romanesque church. Fantasy walk after the start for 600 m.

Discover :

The lake of Sarrans

The dam built on the Truyère shaped the landscape by creating a bridge between Carladez, Aubrac and Viadène (start of construction : 1928 – opening : 1934 ).
The lake – the eighth largest in France – is 35 km long, can hold up to 300 million cubic meters and is 876 hectares wide.
The Presqu’île de Laussac provides an easy access to the lake. It is a must-see.
www.lacdesarrans.fr/

Waypoints (in French only)

• 01Depuis la Mairie de Thérondels, rejoindre la place des tilleuls reprendre la D 18 direction Brommat sur 600 m (route bordée de tilleuls).
  • 02Au premier croisement (au niveau du relais TV), laisser à droite le sentier de l’imaginaire « et le paysan créa la prairie ». Poursuivre à gauche par le petit chemin qui descend vers la D 139. Traverser la D 139 et emprunter le sentier en face qui descend en lisière et remonte vers la D 139. La suivre à gauche vers Jou.
  • 03Dans le hameau, quitter la route et prendre le chemin à gauche au niveau du travail de maréchal ferrant. Déboucher sur la D 98 au niveau de la petite route de La Borie, la traverser (point de vue sur la retenue et la presqu’île), couper le virage. Reprendre la route en descendant, tourner à gauche et gagner le carrefour à l’entrée de la presqu’île.
  • 04Effectuer le tour de la presqu’île (baignade possible, non surveillée) et revenir à la D 537, côté parking. Traverser la D 537 et suivre le chemin parallèle jusqu’au pont de la Devèze.
  • 05Ne pas franchir le pont, mais bifurquer à gauche sur la piste forestière qui monte vers le plateau et arrive près de Banes. Possibilité de voir le pont d’Estradié, faire un aller-retour (ancien point de passage entre le Cantal et l’Aveyron).
  • 06Dans la montée bifurquer à gauche et déboucher sur la route. Traverser et s’engager à droite sur le sentier pavé qui coupe un lacet de la route. L’emprunter à droite sur 100 m, puis bifurquer à gauche sur le chemin qui monte vers Thérondels. Passer la croix du Couderc et gagner à droite le centre du village.

Elevation

Where to get advice and information?

At the Tourist Information Office
All the route guidelines are available in print at the Tourist Information Office, free of charge except the guidelines for foot walks..
12, Grand'Rue
12600 Mur-de-Barrez
Tél. : 05 65 66 10 16

Embark the guidebook with you!

Download the GPX file Le topo en PDF

New feature! Available on your smartphone or tablet.

Get all the info on hikes in Carladez on the free app Cirkwi, available on the AppStore and GooglePlay. You can download one or more guidelines prior to your trip and then use them while walking or riding even if there is no Internet connection.